Home  |  Fietsroutes  |
TWEEWIELER ROUTES:

Je kunt zelf de onderstaande fietsroutes ondernemen, maar je kunt ook de routes onder begeleiding van een local doen en contact opnemen met GardaHans.

01 Borghetto di Valeggio sul Mincio
Vanuit: Peschiera d/G
Startpunt: (Achter de slotgracht | 45.4365, 10.69168) Linksaf bij kleine rotonde tegenover de haven. Plein oversteken via de weg (u passeert Info-point). Rechts de boogpoort door en de brug over de slotgracht achter Peschiera (zie foto) oversteken. Linksaf licht stijgend tot vóór de mini rotonde (bij de calzio) en hier linksaf over de onverharde weg naar beneden afdalen. Achter de slotgracht langs; onder het treinviaduct door en dan verder over het afsfalt.
Markering: E6
Route: Eenvoudige route markering E6 langs rivier volgen (rechteroever). Stuwdam oversteken van rechter naar linker oever. Borghetto s/M bereikt u als u een boog bent gepasseerd. Ga dan na de parkeerplaats rechtsaf Borghetto in.
Duur : 45 min- 60 min.
Conditie: Normaal
Karakter: Gemoedelijke route langs rivier de Mincio met oversteken van stuwdam en mooi zicht op achterland van Gardameer, dorpje Monzambano en diverse burchten. Het pittoreske gehucht Borghetto di Valeggio sul Mincio is opgebouwd uit watermolens over de rivier.
Verkeer: Vrij van autoverkeer (1x oversteek dorpsweg). Vaak druk met fietsende, skatende en wandelen recreanten.
Terrein: Grotendeels geasfalteerd en vlak
Geschiktheid: Stadsfiets en ATB
Bijzonderheden: Combineerbaar met bezoek aan tuinen Sigurtà. Pas op voor: Slagbomen en passeerhekken op fietspaden!
Link Borghetto di Valeggio sul Mincio

02A Lazise/Bardolino/Garda/Punto San Vigilio (Oeverroute)
Route: Eenvoudig, oever volgen
Duur : 2 uur
Conditie: Normaal
Karakter: Gemoedelijke route zonder autoverkeer en steeds uitzicht op meer met voldoende gelegenheden om een terrasje te pakken.
Verkeer: Vrij van autoverkeer
Terrein: Grotendeels ongeasfalteerd, deels zand, deels grint, doch vrijwel vlak
Geschiktheid: Stadsfiets en ATB / Ongeschikt voor scooter en racefiets
Bijzonderheden: Vrij van autoverkeer (langs meer), zeer veel badgasten tijdens hoogseizoen op de route waardoor dit parcour alleen echt geschikt is tijdens laag seizoen. Desgewenst combineren met Morene heuvel variant.

02B Lazise/Bardolino/Garda/Punto San Vigilio (Morene heuvelroute)
Route:
Stadsfiets, ATB: Gardesana volgen richting Pacengo voor ingang Gardaland ga je rechtsaf de zandweg Via Staffalo in; bij splitsing linksaf (bij Sealife); tweede grindweg linksaf, vervolgen komt men in Pacengo (op asfalt) Via Mantovanella/via Strada delle Greghe; vervolgens de onverharde weg via Monte di Sopra vervolgen bij (drukke) kruispunt korte rechts en links de Mondragon di Sopra, rotonde(tje) linksaf; T-splitsing via Pastrengo links; kruispunt rechtsaf SP3 via Vallesana, volgende linksaf via Tonol; kruising rechtsaf Strada del Barum (100 mtr onverhard)/via Monte Noal e Pigno/strade del Cantel; T-splitsing links Strada del Progno; Via Costabello di Cisano; via Monsurei; T-splitsing linksaf SP31 terug naar Gardesana en vervolgen naar Bardolino, etc.
Racefiets: Gardesana volgen tot Pacengo; bij stoplichten rechtsaf Via Mantovanella in; bij de onverharde weg via Monte di Sopra linksaf en meteen weer rechtsaf via Zappo/via della Costa;T-Splitsing (Via Pastrengo) linksaf;kruispunt rechtsaf SP3 via Vallesana / via Tonol; kruising rechtsaf Strada del Barum (100 mtr onverhard)/via Monte Noal e Pigno/strade del Cantel; T-splitsing links Strada del Progno; Via Costabello di Cisano; via Monsurei; T-splitsing linksaf SP31 terug naar Gardesana en vervolgen naar Bardolino, etc.

Duur : 2 uur
Conditie: Normaal
Karakter: Grotendeels bovenlangs de Gardesana met vergezichten op het meer en uitzicht op het schitternde heuvelige achterland.
Verkeer: Matig autoverkeer
Geschiktheid: Zoals aangegeven
Link Punto San Vigilio

NB: Route geheel over de Gardesana met kinderen wordt afgeraden.

03 Sirmione
Markering: Geen
Route: Over fietspaden / B-variant niet gemarkeert, doch eenvoudig oever volgen.
A) Fietspad richting Sirmione volgen, waarbij herhaaldelijk de drukke Gardesana weg moet worden overgestoken. B) Volgens A) maar bij Camping Tiglio rechtsaf de onverharde weg op langs het meer tot Lugana (weer terug op A). B) Voorbij het tankstation net voor Sirmione kun je weer rechtsaf over ongeasfalteerd parcour.
Duur : 45 min.
Conditie: Normaal
Karakter: Enige stress van het autoverkeer, maar zeker de B-variant is goed toeven.
Verkeer: Druk autoverkeer op Gardesane oversteken
Geschiktheid: B) Stadsfiets en ATB. A) racefiets
Terrein: A) Geasfalteerd of B) deels ook over ongeasfalteerde wegen, doch vlak
Bijzonderheden: Genoeg gelegenheid voor terrasjes onderweg
Kaart bekijken: Peschiera/Sirmione

Route: Over fietspaden langs kanaal
Duur : 45 minuten
Conditie: Normaal
Karakter: Zeer gemoedelijke route langs kanaal (Canale Medio Adige) zonder autoverkeer (behalve in Verona stad) met fantastische vergezichten op het fantastische Valpolicella gebied.
Geschiktheid: Stadsfiets, ATB en racefiets
Terrein: Geasfalteerd.
Bijzonderheden: Watertappunten onderweg langs de route.

04a Rivoli
Markering: Deels. Vanaf Sega di Cavaion I6
Route: Gardesana volgen tot Pacengo; bij stoplichten rechtsaf Via Mantovanella in; bij de onverharde weg via Monte di Sopra linksaf en meteen weer rechtsaf via Zappo/via della Costa; T-Splitsing (via Pastrengo) rechtsaf en bergop. T-spitsing rechtsaf (SP31b) bergop en weg vervolgen. Bij rotonde linksaf en stukje flink afdalen tot het houten fietsviaduct (route I6). Ga links richting Trento I1 en over fietspad langs kanaal tot aan de berg. Hier start een klim van 10% die uitkomt in Rivoli. In Rivoli neemt u afslag lnksaf richting Bardolino en vervolg route die met pijlen op palen wordt aangegeven via Affi, Cavaion, Calmasino en daar richting Lasize de terugweg achterlangs de Gardesana vervolgen (zie 2b).
Duur : 2 uur / 50 km
Conditie: Redelijke conditie
Karakter: Route langs kanaal (Canale Medio Adige) zonder autoverkeer met fantastische vergezichten op het fantastische Valpolicella gebied. Deels over drukkere verbindingswegen.
Geschiktheid: ATB en racefiets
Terrein: Geasfalteerd.
Bijzonderheden: Deels navigeren op pijlen die zich op de verkeerspalen bevinden. De route I6 voert helemaal tot aan Trento (dus neem de short-cut naar Bardolino).

05 Mantova
Vanuit: Peschiera
Startpunt: Achter de slotgracht (zie details bij route 1)
Markering: E6
Route: Over fietspaden
Duur : 4,5 uur; 94 km (heen en terug)
Conditie: Redelijke
Karakter: Route langs voert langs de rivier Mincio en later langs kanaal U passeert ook stuwmeerdam, het dorpje Borghetto di Valeggio sul Mincio, stuwdam,, stroomversnellingen, mooie vergezichten door het agrarische achterland. Mantova is een prachtige stad omringd met mooie meren.
Verkeer: Zonder autoverkeer (behalve in Mantova stad)
Geschiktheid: Alleen ATB en racefiets
Terrein: Geasfalteerd (Racefiets: Minimaal ongeasfalteerde stukje ontwijken door bij Speckstube rechtdoor en dan rechts de weg op te gaan).
Bijzonderheden: Bij Borghetto di Valeggio sul Mincio weg vervolgen op de E6 route weer op te pikken. Neem voldoende water mee, hoewel er een aantal pitstops mogelijk zijn.
Voorgestelde pitstops:
- Heenweg : Chiosco dei Mulini (1 uur / 20 km) met mooi uitzichtpunt
-Terugweg: Borghetto s/M (resterend 45 min. /14 km) Eén van de 100 mooiste dorpen van Italië
Kaart bekijken: Peschiera/Mantova-Route
Download GPX

06 Prada (Monte Baldo)____________________________________________________________
- via Albisano

Vanuit: Torri del Benaco
Startpunt: Parkeerplaats meteen bij burcht
Markering: Geen
Route: Bij stoplichten Torri rechtsaf, naar Albisano, San Zeno di Montagna, Prada (Let op: Prada afslag bij Hotel Laguna rechtsaf nemen)
Duur : 1,5 uur
Conditie: Klimconditie
Karakter: Meest schitterende klim met fantastische vergezichten op 't meer, afgewisseld met decor van berglandschap.
Verkeer: Matig autoverkeer
Bijzonderheden:
Natuurlijk is het ook mogelijk om naar Torri del Benaco te fietsen. Er zijn twee varianten:
A) Over de Gardesana naar Torri del Benaco (1 uur vanuit Peschiera)
B1) ATB/Deels over de Gardesana deels over morene heuvels. Vanuit Peschiera de Gardesane volgen richting Lazise. Voor ingang Gardaland ga je rechtsaf de zandweg Staffalo in; bij splitsing linksaf (bij Sealife); tweede grindweg linksaf, vervolgen naar Pacengo (over op asfalt) en verder vervolgen over de morene heuvelruggen, tot Bardolino en hier weer de Gardesana opzoeken (1:15 uur).
B2) Racefiets/Deels over de Gardesana deels over morene heuvels. Vanuit Peschiera de Gardesane volgen richting Lazise. Bij stoplicht Pacengo rechtsaf en bij kruispunt linksaf en verder vervolgen over de morene heuvelruggen, tot Bardolino en hier weer de Gardesana opzoeken (1:15 uur).
Rustplaatsen: Albisano div. / San Zeno d/M: Rest.Gardinetto (Terras!) / Prada: Edelweiss (Teramisu!)

-via Marciaga

Route: Bewegwijzering.
Duur : 1,5 uur/45 min.
Conditie: Klimconditie
Karakter: Mooie lange klim/afdaling met vergezichten op 't meer en achterland. Deels door bosrijk gebied.
Bijzonderheden: -
-----------------------------------------------------------------------------

07 Spiazzi
Vanuit: Peschiera del Garda
Startpunt: Haven
Markering: Geen
Route: Over de Gardesana naar Bardolino, bij Bardolino staat richting Caprino aangegeven, rotonde Albarè linksaf (fietsop op rechterzijde), afslag rechts fietspad "Deviazione Caprino", in Capriono Spiazzi volgen.
Duur : 2 uur / (Totaal 3 uur)
Conditie: Klimconditie
Karakter: Mooie lange klim/afdaling (12 km) met vergezichten op 't meer en achterland.
Geschiktheid: Alleen ATB en racefiets
Bijzonderheden: Vanuit Spiazzi is 't korte (wandel)afdaling naar Madonna della Corona
Rustplaatsen: Speranza (wifi)

08 Oversteek Monte Baldo (Verlenging Spiazzi)
Vanuit: Spiazzi
Markering: Heen geen / Terug I1
Route: Ferrara di Monte Baldo, Orto Botanico Novezzina; Bocca di Navene; San Valentino; Brentonico; Sorne; Corne;Chizzola; retour via Val D'Adige roue I1 richting Verona
Duur : 155 km vanuit Peschiera/8 uur !
Conditie: Goede klimconditie vereist
Karakter: Waanzinnig mooie tour beklimming met vergezichten op fasinerende berglandschap, Val D'Adige en door het adembenemende altopiano Brentonico en terug over mooi afwisselend en relatief vlak fietspad door het Adige-dal. Slingerend door de wijngaarden en langs de oevers van rivier Adige waarbij je verschillende burchten passeert.
Verkeer: Beperkt autoverkeer / Adige-dal over fietspad (I1)
Terrein: Geasfalteerd en deels stijl tot 20%!
Geschiktheid: Alleen ATB en racefiets
Bijzonderheden: Hooggebergte tour! Voldoende water meenemen en bij gelegenheid steeds bijvullen; wind/regenjack mee vanwege kou en wisselvalligheid. Merk op dat je in de bergen bent waar u niet altijd een hulplijntje hebt. Pittige tocht. Wees voorbereid en doe eerst makkelijkere beklimmingen als training.
Rustplaatsen: Orto Botanico Novezzina, Dueroutebicigrill bij Avio (wifi !)

Inkorting:
Na Madonna delle Neve via de SP230 en SP208 afdalen naar Avio en terug via Val D'Adige

09 Peri-Fosse-Valpolicella
Vanuit: Peschiera
Startpunt: -
Markering: Geen
Route: Rotonde in Sega rechtsaf; brug over meteen linksaf (via Colombare), spectaculaire kloof bij Ceraino, hier linksaf dorp in piste ciccabile tot aan Peri (fietspad), Fosse (klim) en rechtsaf richting Sant'Anna D'alfaedo, Spiazzo, Cerna, San Rocco, Fumane. Naar Sant'Ambrogio di Valpolicella, Domegliare en rechtsaf via Spagnole en via Tombajol, rechtaf via Ponte en linksaf op drukke doorgaande weg naar Sega.
Duur : 1xx km vanuit Peschiera/6 uur !
Conditie: Goede klimconditie vereist
Karakter: Mooie tour door Val D'Adige over fietspad, pittige beklimming tussen Peri en Fosse (gem. stijging 9% zonder afvlakking), met vergezichten op schitterende Monte Baldo, Madonna della Corona en Val D'Adige. Vanaf Fosse door het adembenemende Valpolicella afdalend naar Slingerend door de wijngaarden en langs de oevers van rivier Adige waarbij je verschillende burchten passeert.
Verkeer: Beperkt autoverkeer / Adige dal over fietspad (I1)
Terrein: Geasfalteerd en deels stijging tot 15% over 9 km wordt 800 hoogtemeters overwonnen. Onderdeel van famueze GrandeFondo tocht.
Geschiktheid: Alleen ATB en racefiets
Bijzonderheden: Voldoende water meenemen en bij gelegenheid steeds bijvullen; wind/regenjack mee vanwege kou en wisselvalligheid. Pittige tocht. Wees voorbereid en doe eerst makkelijkere beklimmingen als training.
Rustplaatsen: Fosse

10 Tre Laghi (Lago D'Idro- Ledro-Gardameer)
Markering: Geen
Route: Over Gardesana naar Salò, Tormini, Roé,Vobarno,Nossa, Vestone, Tre Capitelli, il Palazzo, Storo, Molina di Ledro, Biacesa, Riva, Torbole, Torri d/B, Garda etc.
Duur : 175 km vanuit Peschiera/7 uur !
Conditie: Goede conditie vereist
Karakter: Mooie tocht langs drie meren
Verkeer: Deels over drukke verkeerswegen en door enkele lange verkeerstunnels
Terrein: Geasfalteerd en alleen bij beklimming bij Storo
Geschiktheid: Alleen ATB en racefiets
Bijzonderheden: Voldoende water meenemen en bij gelegenheid steeds bijvullen. Pittige tocht qua lengte en wind boven het Gardameer.
Rustplaatsen: Lago d'Idro, Ledromeer en Torri del Benaco.

NB: Westelijke oever Gardameer wordt vermeden vanwege de drukke slecht verlichte galereien.

Veiligheid & Voorbereiding
Houd rekening met de medeweggebruikers door voldoende zichtbaarheid middels verlichting, felle kledingkleur en ga niet aan de rand van de weg rijden, maar neem positie in als weggebruiker. Houd rekening met het uitzwenken van passerende campers, vrachtauto's en caravans. Draag een helm. Zorg ervoor dat u voldoende water meeneemt en laat deze steeds bijvullen als daartoe gelegenheid is (Bar of watertappunt). Zorg voor een opgeladen mobiele telefoon, een compleet fietsreparatie setje, wees op de hoogte van de lokale weersvoorspelling en neem wind/regenjack mee (vooral als u de bergen ingaat en voor de afdalingen). Verken vooraf de route op internet of download de kaart. Train eerst kortere beklimmingen voor u aan de echte bergetappes begint en wees vooral niet overmoedig. Bij de hooggebergte tour over de Monte Baldo gaat u niet alleen. Voor de tunnels doet u uw zonnebril af en zet achterlicht aan.
Op fietspaden zijn vaak passeerhekjes geplaats of slagbomen dus opletten!

TIP: Zet Google Maps kaart van het gebied op je smartphone. Offline beschikbaar.